Korsryggsmerter

Forekomsten av korsryggsmerter i Norge er høy. Hele 50 % av den voksne befolkning opplever dette hvert år. Smertene kan være både med og uten stråling til sete/bein. Ettersom plagene i korsryggen virker arbeidshindrende, i tillegg til å være en stor belastning på den enkelte, også et stor samfunnsproblem. Heldigvis er smertene oftest helt ufarlige, og de aller fleste blir relativt fort bra.

Årsaken til akutte korsryggsmerter er ofte multifaktorielle. Det er flere strukturer i korsryggen som kan ha opphav til dine plager, og derfor kalles smertene uspesifikke. Som regel er disse tilstandene helt ufarlige, og blir ofte kalt lumbago, kink eller hekseskudd.
I noen tilfeller skyldes smertene mellomvirvelskivene i ryggen som presser på nervene og kan skape f.eks stråling, tap av muskelkraft eller nedsatt følsomhet i beina.

Vi vil gjennom ortopediske-, nevrologiske- og andre sikkerhetstester vurdere din tilstand. Ved behov henviser vi deg videre.

Vi behandler også langvarige korsryggsmerter. Det kan være flere årsaker til at smertene forblir tilstede, og vi vil sammen med deg identifisere og finne ut av hva som kan være årsaken til dette.

Behandling:

• Manuelle behandling; manipulasjon, mobilisering, bløtvevsteknikker, nervemobilisering, indirekte teknikker
  • Trening/rehabilitering
  • Stressmestring/annen veiledning
  • Smerteundervisning

NB! Ved tap av kontroll av urinblæren og tarmfunksjonen og/eller tap av følelse omkring kjønnsorgan og endetarm, oppsøk legevakt øyeblikkelig!